Actionfamilien

4 dager. Og en drøss med adrenalinfylte aktiviteter. I Nasjonalparkriket fikk norgesferien en helt ny dimensjon for familien.

For de som søker action, fart, spenning og fysiske aktiviteter, er Nasjonalparkriket litt av et eldorado, også for barnefamilier. Bli med da familien Slokvik /Løkenhagen fra Fetsund vant Nasjonal- parkrikets familiekonkurranse – og fikk fire drømmedager, fullstappet med adrenalinfylte opplevelser. Aktivitetene, gledene og utfordringene sto i kø.

Tekst og foto: Mari Valen Høihjelle

​FAMILIENS MOTIVASJON

Natur- baserte opplevelsesferier har lenge vært en reiselivstrend. For familien på fem er det ikke bare fete opplevelser som lokker, men like mye samhold, mestring og minner. For da Roar Løkenhagen og Hans-Erik Slokvik avsluttet sine davæ- rende forhold og ble samboere, ventet en ny familiehverdag for barna Simen Slokvik (9) og Lea (12) og Nora Løken- hagen (17). – Vi ønsker å lage nye mål og drømmer sammen. Som helgepappaer er tiden vi har sammen med barna spesielt verdifull. En aktivitetsferie som dette skaper gode minner og gjør at vi alle lærer hverandre bedre å kjenne, sier Hans-Erik.​

Dag 1

DUCKY OG BÅL

Ducky hos Lom & Skjåk Adventure | Overnatting i jordgamme på Storøya camping

Ved Ottaelvas bredder ventet actionfe- riens første post. Her skulle familien få prøve seg på ducky, altså oppblåsbare kajakker, med Lom og Skjåk Adventure, som har base på Ofossen Mølle. Før de inntok det våte element, fikk de kyndig opplæring av guidene. Minstemann Simen (9) gruet seg litt til vannaktivite- tene, men det forsvant fort med trygg guide i idyllisk postkortlandskap. – Dette var en fin introduksjon til vannak- tiviteter, for en familie som knapt har vært i badeland, ler pappa Roar. På kvelden koste familien seg med marshmallowsgrilling rundt bålet på Storøya camping, hvor de overnattet i ei jordgamme. – For en artig start på ferien, synes Simen.

Mitt beste minne:

Ducky! Jeg likte veldig godt å padle, og elva var ikke særlig skummel. Bølgene var ikke så store, så jeg mestret det og koste meg. - SIMEN SLOKVIK (9)

Dag 2

VÅTT I HEIDAL

Elvebrett hos Heidal Rafting | Mat og overnatting på Heidal rafting / Sjoa gjestehus og vandrerhjem

Neste morgen kjørte familien fra Skjåk til Sjoa, hvor det skulle måle krefter med Gudbrandsdalslågen, på elvebrett med Heidal rafting. Dette regnes som rafting for viderekommende. Heidal rafting startet med elvebrett allerede i 1993, som de første i Norge. Som en flokk andunger fulgte vi guide Tiril Marstein nedover Lågen. Her er det aller viktigste å holde beina oppe i vanno- verflata, slik at man ikke slår seg på steiner. I det frådende Kollostryket får familien virkelig testet egne grenser. Å beherske brettet i det ville vannet, krever teknikk og balanse. Jentene lot seg ikke skremme, men storkoste seg: – Utrolig gøy å være så i ett med elemen- tene, synes Lea og Nora. Vel tilbake på campen til Heidal rafting, ble familien innlosjert på Sjoa gjestehus og vandrerhjem, landets nest eldste vandrer- hjem. Her på historiske Aamodt gård har de drevet med overnatting, aktiviteter og opplevelser siden 1938. Etter en bedre middag i peisestua fra 1747, gikk familien tidlig til sengs etter nok en innholdsrik dag.

Mitt beste minne:

Elvebrett var morsomst. Jeg synes det var veldig spennende å være en del av elva. Høyde- punktet var det største stryket, selv om jeg var litt redd. - LEA LØKENHAGEN (12)

Dag 3

I FRITT FALL

Høydebane og zipline hos Sjoa Rafting | Brupendling hos Gorafting Grilling og overnatting i temarom hos Gorafting

Dag tre er det på tide å utfordre høyde- skrekken, på høydebane i tretoppene på Sjoa Rafting. Ni meter over bakken forseres ulike hindre. Banen er laget for voksne, så de to minste barna bidro heller med heiarop. Og de kom godt med. Oppe i trærne fikk Nora, Hans-Erik og Roar alle kjenne på høydefølelsen. Og med skjelving i armer og bein var det greit med litt ekstra støtte fra bakke- mannskapet. Høydeparken er 13 år gammel, og en av Norges eldste av sitt slag, så Sjoa Rafting er i ferd med å ferdigstille en ny klatrepark. Derfor fikk familien også prøvekjøre zipline – til stor entusiasme. – Zipline er noe av det jeg liker best, synes Lea. Etter en god lunsj i ett av de koselige tømmerhusene, gikk ferden videre til Gorafting, hvor feriens kanskje største utfordring ventet: Brupendling. Fra Fauk- stad bru er det 17 meter rett ned i Sjoa. De yngste barna var for små for å hoppe, men både Nora, Roar og Hans-Erik tok utfordringen. Først ut var Nora, som var i skrekkblandet ekstase etterpå. – Det der er det sykeste jeg har opplevd! Jeg ble så glad at jeg gråt, jublet Nora. Hans-Erik tok også utfordringen på strak arm, mens Roar bestemte seg for å melde pass. Etter en dag fylt til randen av svimlende høyder, kunne familien la inntrykkene synke inn med grilling og eplekake på Gorafting.

Mitt beste minne:

Elvebrett. Jeg ble over- rasket over de sterke kreftene fra elva. Å suse gjennom store stryk og bølger ga meg et skikkelig adrenalinkick. -HANS-ERIK SLOKVIK (33)

Dag 4

OVER KANTEN OG SEGWAY

Rapellering hos Sjoa Raftingsenter NWR | Segway og gyrotrampoline på Adventure Center Otta Lokal matbit hos Nordre Ekre gardshotell

Neste morgen besøkte familien Sjoa Raftingsenter NWR, hvor familien Enkerud har drevet med turisme siden 1948. Familien Løkenhagen /Slokvik fikk først en guidet tur på en Gråtass fra 1950, før klatreguidene tok oss med til en 25 meter høy vegg ved Kollobrua. På programmet sto det rappellering, Her er det viktigste å lene seg bak, samt ha brede bein i veggen. Spesielt tøff var Lea, som tross tårer og høydeskrekk turte å rappellere hele veien ned. For pappa Roar ble det også en seier. – Jeg hadde ikke gjort det om det ikke var for at Lea var så tøff, sier han. Vel nede igjen reiste vi videre til Otta Adventure Center, som fristet med segway og gyrotrampoline. – Her er en aktivitet jeg virkelig mestrer, spøker Roar, mens hans suser gjennom Otta sentrum på to hjul. Siste stopp under opplevelsesferien i Nasjonalparkriket blir en fantastisk matopplevelse på Nordre Ekre Gardsho- tell, hvor familien fikk servert en velfor- tjent avslutningsmiddag. På menyen sto spareribs av kje fra Valbjør gård, ulike pølser fra Annies Pølsemakeri, lekkert tilbehør og en assortert desserttallerken, før familien fornøyde kunne kjøre hjem igjen. Mette på både mat og gode opplevelser.

Mitt beste minne:

Elvebrett var en utrolig opplevelse, spesielt da jeg mestret teknikken og følte jeg hadde kontroll. Jeg er litt overrasket over at jeg glemlte hvor kaldt vannet faktisk var. -ROAR LØKENHAGEN (43)

FAMILIEN OPPSUMERER

Vi er imponert over hvor mye Nasjonalparkriket har å by på av opplevelser, aktiviteter, overnatting og mat. Her finnes noe for alle.

Familien er bereist, men Nasjonalparkriket er et område de tidligere stort sett bare har kjørt igjennom, på vei til feriestedet på Vestlandet. – Vi er imponert over hvor mye Nasjonalparkriket har å by på av opplevelser, aktiviteter, overnatting og mat. Her finnes noe for alle, sier Roar Løkenhagen. – Vi føler oss veldig heldige som har fått oppleve alt dette sammen. Å kjenne på redsel, glede og mestring har gjort at vi har vokst som familie, legger Hans-Erik til. Også for barna var ferien en hit. – Jeg syntes det var veldig gøy å gjøre dette sammen som en familie. Man blir tettere av å gjøre ting man ikke tør, sier Nora. – Også blir vi stolte av hverandre, legger Lea og Simen til. Familien planlegger allerede å dra tilbake for å rafte og juve.